zondag 15 mei 2011

Vorstschade

Vorstschade dinsdag 3 mei 2011

Dit is toch niet te geloven. Vanavond naar de tuin, zoals elke avond. Zie ik de tomatenplantjes er helemaal verpieterd, bij staan. Ze zijn zelfs bruin van kleur. Is het dan vandaag zo warm geweest, anders dan de afgelopen dagen. Had ik dan toch elke, in plaats van om de dag water moeten geven. Kan toch haast niet. Maar toch.
Ik stond er helemaal niet bij stil, maar toen schoot me de temparatuur vanmorgen te binnen. Gisterenavond was rond negen uur de temparatuur naar 10 graden gedaald en stond er een gure wind. De weersvoorspelling was in het land lokaal kans op nachtvorst.
Wat in mijn gedachten zou meevallen, omdat het zo waaide en dan koude en warme luchtlagen met elkaar vermengd worden.
Vanmorgen ging Astrid om 6.45 naar haar werk en heb ik de honden uitgelaten. De auto voor had toen inderdaad een wit dak van de vorst ...
En dan is op de tuin dit het resultaat.



De tomatenplantjes zijn voor een groot deel verloren. De stokbonen die op twee stokken al opkwamen zijn ook goeddeels weg. Enkele hebben het overleeft.
In het zaaibed van de tomatenplantjes staan er nog 5 van de 22.


Het zaaibed met 11 tomatenplanten heeft er 4 die het wel gered hebben.



De courgette is ook verloren. Deze staat is al helemaal verwelkt.
Gisteravond had ik het met overbuurman Jan nog over de voorspelde nachtvorst gehad voor eind deze week. Jan zei toen nog 'met vorstschade is het uithuilen en dan weer vrolijk verder'.
Dit leek zo onwerkelijk, maar inderdaad ik moet maar uithuilen...
Ten slotte is het ook nog niet ijsheiligen (15 mei) geweest en een gewaarschuwd man ... kan bewust risico's nemen. Dit maakt het gek genoeg wat spannender en heel erg leuk. Vele tuinders op 'De Domp' hadden met het mooie weer van de afgelopen weken de pootaardappelen al in de grond en die waren zelf al 10 tot zelfs 20 cm opgekomen. Allemaal weg.



Deze foto laat de trieste aanblik van de aardappelplantjes van onze buren zien.

Nu schijnen aardappelplanten wel verder te groeien en dit levert nauwelijks groeiachterstand op, maar tomaat en ook de courgette moet als verloren worden beschauwd.

Zo leren wij elke dag weer.


Gelukkig hebben niet alle al bladdragen planten vorstschade.
Enkel de tomaat, stokboon en courgette heeft bij ons schade.
Zo staat een warmteminndende plant als de paprika er nog mooi bij.
Toch is er voor deze week nog vaker nachtvorst voorspelt. Dit geeft te denken.



Om de paprika wat te beschermen, heb ik een stuk pallet er naast geplaatst. Aan de kant waar wind vandaan komt. Zo staat deze wat meer beschut.
Een beetje stro op de wortels gedaan om de grond iets langer warm te houden en zo de groei misschien niet teveel af te remmen.

Iwan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten