zondag 14 april 2013

Compost op de tuin

Vanmorgen voor halfacht al op de tuin. De eerste warme dag, heerlijk. Het miezerde nog, maar met een temparatuur boven de 10 graden is het al aangenaam. Nauwelijks een week geleden was het begin van de ochtend nog rond het vriespunt. Dit jaar is alles later.

Zo ook het compost op de tuin doen. In mijn dagboekje heb opgezocht wanneer we afgelopen jaar de compost kregen, dat was half maart. In dezelfde week alles op het land verspreid en daarna laten frezen.

Vanmorgen stond me dezelfde klus weer te wachten. Twee kuub compost besteld. 10 kruiwagens per kuub. Voor vandaag de eerste 10 kruiwagens vol compost ophalen. Voordat ik zover was dat ik met het heen en weer lopen kon beginnen, moesten er nog drie fruitbomen gerooid worden en eentje verplaatst.


Het verplaatsen van een klein appelboompje was zo klaar. Daarna was de perzikenboom aan de beurt. Dit heb ik geweten. Wat een klus. Niet de omvang van de boom, maar de diepte van de wortels viel tegen. En dik dat ze waren. Anders liggen de wortels niet verder dan een spadediepte onder de oppervlakte. Deze zaten iets dieper, waren dik en liepen nog verder naar beneden. Veel werk aan het uitgraven en doorzagen van de wortels gehad. Telkens proberen of de stam al meegaf, maar veel wortels verder stond ze nog als een huis.


Maar goed, aanhouder wint en kon de ook de stronk op de kruiwagen. Als je die bekijkt denk ik, is dit alles. Nou ja, blij dat de perzik eruit is.
Nog twee kleine fruitboompjes weggehaald en klaar om het hele stuk met compost te bedekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten