vrijdag 26 augustus 2011

Tomaten met phytophthora 15 augustus

Op onze tuin doet onze zoon de tomatenplanten. We hebben er heel veel. Na te vroeg uitplanten voor ijsheiligen zijn begin mei bijna alle planten verloren gegaan door een late nachtvorst.
Mijn zoon had gelukkig nog vele plantjes die nog de volle grond in konden. Van verschillende soorten in totaal wel 25 planten.

In de loop van vorige week bijna een hele rij dorre bladeren die later zwart werden. Voor mij was dit tot dusver iets onbekends en op het forum had ik mij nog niet verdiept in phytophthora. Gister gaf een medetuinder het advies alles te ruimen. Mijn zoon is gisteravond druk bezig geweest, op een rijtje goede planten na, alles eraf te halen en in de groencontainer af te voeren. Die andere planten gaan we goed in de gaten houden en als maar iets lijkt niet goed te gaan, gaan die er ook direct af. Misschien moeten we ze vandaag ook wel als voorzorg ruimen, zodat andere tuinders ook geen last krijgen.

Dit is al met al een hele sneue ervaring voor mijn zoon :cry:
Even goed van balen. De vele mogelijke recepten met tomaat als ingredient. Helaas. Toch er weer met goede moed tegenaan. De tuin geeft plezier genoeg
om elke dag vrolijk heen te gaan.

Phytophthora kan wel tot 3 jaar in (op) de grond blijven zitten en
verspreid zich met name door het opspatten tijdens regen.


Ondertussen hebben we alle tomatenplanten van de tuin geruimd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten