vrijdag 26 augustus 2011

Prei geoogst

Deze week is de prei geoogst.
Ik had geen idee of we al te laat waren, of dat ik misschien nog wel weken moet wachten. Op het moestuinforum om advies gevraagd. Ze konden me precies vertellen dat de prei kan staanblijven totdat ze doorschiet.

Probleem wat laatste dagen steeds erger werd waren de huisjesslakken. Elke prei zat er vol mee. Niet tegenaan plat te drukken. De bladeren van de prei werden er niet mooier op. Uiteindelijk maar besloten ze te oogsten en in te vriezen. De nog kleine preitjes weer wilde ik weer uit te planten. Afgelopen week lag internet er een paar dagen achterweg en heb ik geen advies ingewonnen voor het weer uitplanten. Op de tuin had ik bij anderen al wel mooie nieuwe rijtjes met preitjes gezien.

Om een lang verhaal kort te maken gewoon weer de foto's van het verzette werk en de hulp die ik daarbij gehad heb.



De hulp heb ik gehad van Pippi en Bettie. Onze dames die direct ongedierte opruimen. Dit doen ze zeer punktlich. Geen seconde willen ze te laat zijn als een duizendpoot weer de grond in kruipt.


Heel af en toe een dikke regenworm. Pippi heeft het meeste lef en kan deze zonder slikken ineens achteroverslaan. Wat een schrokop. Dankbare hulpen.


De kleine preitjes heb ik aan de kant gelegt om na het oogsten weer te planten.


De oogst in een groentekistje. Deze hebben we gisteren per drie stuks voor heel weinig bij de kringloopwinkel gekocht. Nu al in gebruik.


En de nog kleine preitjes weer uitgeplant.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten